Testforløb gav input til forretningsmodellen
Den aarhusianske start-up, Battery Park, har i et halvt år testet deres skab til opladning af elcykelbatterier ved Dokk1 i Aarhus i samarbejde med Aarhus Kommune. Testforløbet gav blandt andet anledning til justering af forretningsmodellen.

Måske er du stødt på et stort gult skab, der indtil for nyligt har været placeret ved cykelparkeringen ved Dokk1. Skabet har været det synlige tegn på et af de testforløb, det er muligt at lave i samarbejde med Aarhus City Lab i Aarhus Kommune. Skabet tilhører virksomheden Battery Park, som i cirka seks måneder har testet skabet.
”Vi har fået nogle rigtigt gode indsigter ud af dette forløb. Dels har vi fået testet vores produkt uden for laboratoriet og fundet ud af at teknologien virker og dels har vi fået en række gode indsigter, der har kvalificeret vores forretningsudvikling”, fortæller Justin Aidan Falk fra Battery Park.
Med støtte fra EU
I samarbejde med EU-programmet TechCircle giver Aarhus City Lab, der hører under Kultur og Borgerservice, virksomheder som Battery Park mulighed for at teste nye digitale løsninger i byens rum.
Målet er at styrke dansk og europæisk teknologi og i sidste ende de små og mellemstore virksomheders konkurrenceevne.
I det konkrete tilfælde har et halvt år test blandt andet betydet, at Battery Park til en vis grad har revideret deres forretningsmodel.
”Det vi opdagede var, at vi som virksomhed nok har en bedre mulighed i B2B-segmentet og først senere satse på løsninger direkte til borgerne. Det er helt klart nogle af de erfaringer vi har fået i testperioden, der spiller ind i de overvejelser,” siger Justin Aidan Falk.
Til spørgsmålet om test i samarbejde med en kommune kunne være relevant en anden gang svarer Justin Aidan Falk:
”Det tror jeg helt bestemt. Vi har fået adgang til nogle faciliteter og usecases, som jeg ikke kan se, vi kan få andre steder. Så det har bestemt været værdifuldt for os som virksomhed at indgå i forløbet.”
Fakta om Battery Park testforløbet:
• Testforløbet var led i et proof-of-concept hvor både batteriladestanderens funktionalitet og teknologi såvel som brugeradfærd og efterspørgsel testes.
• Testforløbet var i samarbejde med Aarhus Kommunens afdeling for Mobilitet under Teknik og Miljø, som har til hensigt at fremme cyklismen og en mere bæredygtig mobilitet i Aarhus. Derfor deler BatteryPark, undervejs og efter forløbets afslutning, data og testresultater med Aarhus Kommune, som får indsigt i brugeradfærd relateret til cyklismen i Aarhus.
• Testforløbet var faciliteret af Aarhus City Lab, Kultur og Borgerservice.
• Batteriladestanderen var i testperioden være uden omkostninger for brugerne, men der blev indsamlet data omkring bruger-profiler, adfærd og anvendelse samt om batteriladestanderens aktuelle brug bl.a. brugen i/udenfor DOKK1’s åbningstid, batteriernes liggetid i skabet, antal af unikke brugere m.m.
• BatteryPark servicerede og vedligeholdt selv batteriladestanderen og havde ingen indtjening i forbindelse med den opsatte batteriladestander i testperioden.