100 studerende fra Erhvervsakademi Aarhus ’hackede’ sig til bedre digitalt medborgerskab
Februar blev skudt i gang med stort fokus på medborgerskab, da Erhvervsakademi Aarhus, biblioteker og borgerservice i Aarhus Kommune og TechCircle afviklede tre hackathons.
Når Midtjyllands digitale innovationshub TechCircle, skal sætte skub i udviklingen af konkurrencedygtige og innovative digitale løsninger, så er et af grebene at gå sammen med regionens videregående uddannelser for at afvikle hackathons.
Under et hackathon bliver de studerende præsenteret for en problemstilling, som de skal arbejde intensivt med at finde en løsning på. Deltagerne i et hackathon vil bidrage med analyser, pege på løsningsmuligheder, udvikle prototyper eller videreudvikle eksisterende produkter mm.
Det var også tilfældet i Aarhus, hvor studerende fra Erhvervsakademi Aarhus greb udfordringen fra Aarhus Kommune og ”hackede” sig til et bedre digitalt medborgerskab. Godt 100 studerende fra uddannelserne Webudvikling og Digital konceptudvikling deltog i tre Hackathons, hvor de over fem dage skulle udvikle idéer til, hvordan Aarhus kan forbedre den demokratiske debat, udviklingen af byen og fællesskaberne på bibliotekerne.
”Vi er glade for, at vi sammen med Aarhus kommune kan stable et forløb på benene, som både taler ind i undervisningen og samtidig bringer virkelighedsnære udfordringer i spil. De studerende får mulighed for at prøve kræfter med noget af det, kommunen bokser med og forhåbentligt får Aarhus Kommune nogle nye indsigter, de kan bruge i det videre arbejde med at udvikle det digitale medborgerskab,” siger rektor for Erhvervsakademi Aarhus Anne Storm Rasmussen.
Virkelighedsnære udfordringer på skoleskemaet
Hackathon-ugen blev skudt i gang med en inspirationsdag med oplæg omkring Smart Cities og eksempler på teknologiske løsninger og digitale muligheder, der bliver brugt til udviklingen af Aarhus samt oplæg om metoder til arbejdet med komplekse problemstillinger. Til inspirationsdagen kunne de studerende også stille spørgsmål til repræsentanter fra Aarhus Kommune, der har formuleret de cases, de studerende skulle arbejde med:
- Demokratisk selvtillid: Hvordan byens unge styrkes i at stille borgerforslag?
Aarhus er en af de yngste byer i Danmark. Alligevel er mange unge fraværende i den demokratiske debat.
I et Hackathon skal de studerende komme med bud på digitale muligheder, der gør det nemmere for unge at deltage i debatten gennem borgerforslag.
- Udvikling af byens services: Hvordan de kan være med til at præge byudviklingen?
Aarhus udvikler sig hele tiden. Det er alt fra højhuse, parker og nye vejstrækninger, som gennem forskellige politikker er med til at flytte byen.
I et hackathon skal de studerende finde løsninger, der kan få flere unge til at engagere sig i byens udvikling.
- Digital samhørighed: Hvordan kan digitale løsninger understøtte og forlænge det analoge samvær?
Bibliotekerne i Aarhus har en lang række events, som på forskellig vis inviterer unge mennesker ind i forskellige fællesskaber.
I et Hackathon skal de studerende finde løsninger på, hvordan digitale virkemidler kan binde analoge arrangementer sammen før under og efter, så oplevelsen udvides og sikrer, at flere kan være med.
Rektor for Erhvervsakademi Aarhus, Anne Storm takker de studerende for deres engagement i de tre Hackathons.
Talentet er til at få øje på
Formålet med hackathons i regi af TechCircle er også at skabe synlighed omkring talentmassen i Midtjylland og forkorte vejen fra færdiguddannet til ansat. Blandt andet derfor bliver de studerendes arbejde bedømt af juryer med repræsentanter fra både det private og offentlige erhvervsliv.
Jurymedlem Jens Hofman Hansen havde ikke svært ved at få øje på talentmassen på Erhvervsakademi Aarhus.
”Som jurymedlem er det skønt at se, at talentmassen bliver ved med at strømme ud af erhvervsakademiet, hvorfra vi igennem tiden har ansat en hel del folk,” siger Jens Hofman Hansen, Vertica.
Fredag den 9. februar blev de studerendes løsningsforslag vurderet af juryerne og vinderne blev afsløret af Rådmand for kultur og Borgerservice i Aarhus Kommune, Rabih Azad-Ahmad.