Gå til hovedindhold

Første challengeforløb godt afsluttet

Det kan være sin sag at få oprettet en bankkonto, når man ankommer som international medarbejder til Danmark. Den udfordring besluttede TechCircle at tage op gennem hub’ens challengeforløb.

  • Læs op

Indhold

    Billede: taget ved afslutningen af challengeforløbet

    I Aarhus oplever man, i lighed med de andre store byer i Danmark, at mange nyankomne udenlandske borgere har store vanskeligheder ved at oprette en dansk bankkonto. Bankkontoen er nødvendig for at få udbetalt sin løn – og de danske virksomheder står omvendt med en risiko for at få en bøde, når lønnen ikke udbetales til tiden.

    Udfordringen gør selvsagt en gnidningsfri onboarding til det danske arbejdsmarked svær. Det har også konsekvens for virksomhedernes drift og vækstpotentiale, da det gør det vanskeligt at hyre den udenlandske arbejdskraft, som der i stigende grad bliver behov for i Danmark – i både den private og offentlige sektor. Der er derfor stort fokus på udfordringen fra blandt andre kommuner, industrien, uddannelsesinstitutioner og banker. Det viste sig også til afslutningen af TechCircles challengeforløb, hvor en bred skare af interesserede deltagere mødte op.

    I et challengeforløb samarbejder private og offentlige virksomheder om løsninger, der udvikler virksomhedernes forretning og styrker den offentlige service. Det var også tilfældet med challengen stillet i samarbejde med Borgerservice i Aarhus Kommune:

    Skab en teknologisk løsning, der kan lette processen med at oprette en bankkonto for internationale borgere i Aarhus.

    Det digitale designbureau Duckwise tog imod udfordringen og efter tre måneders intenst arbejde, var de klar til at præsentere, hvordan de havde dykket ned i problemstillingen – og de løftede sløret for deres bud på en digital løsning. 

    Duckwises bud på en løsning er en adaptiv stepvis guide, der har relevante værktøjer til at hjælpe den internationale borger med at forberede og henvende sig til banken og på den måde styrke den internationales position. Løsningen kan dermed være med til at minimere tidsforbruget på at oprette borgeren i banken og på den måde spare både banken og den internationale for meget tid.

    ”Det handler om at reducere kompleksiteten i mødet med banken, og det synes jeg, at Duckwises løsning viser en vej på. Jeg håber, at Duckwise eller andre aktører får udviklet og udrullet produktet, så det kan komme internationale medarbejdere, som vi ser flere og flere af i Aarhus, til gavn.” - Lene Hartig Danielsen, chef for Borgerservice, Aarhus Kommune

     

    Mød productdesignerne Agnete Lystbæk Gjesse og Ninna Nordmark Hoffmann fra Duckwise, der sætter ord på, hvordan det har været at medvirke i challengen:

     

     Billede af Ninna og Agnete fra Duckwise
    Fra venstre: Ninna Nordmark Hoffmann og Agnete Lystbæk Gjesse

    Hvorfor meldte I jer til challengen? 

    Ninna: ”Challengen passede bare rigtig godt ind i vores felt – det er det, vi gør – vi forstår og løser problemer gennem et brugerperspektiv”

    Agnete: ” Og så har vi kollegaer som virkelig kender til udfordringen med at have besvær med at oprette en bankkonto, når man kommer til Danmark – enten fra egne erfaringer eller netværk. Så for os var det fed udfordring at tage fat på!”

     

    Hvordan har det været at være med?

    Ninna: ”Det har været spændende! Det har været fedt at opleve at der har været så meget opbakning omkring udfordringen, fordi det netop er så stort et problem”

    Agnete: ”Det var fedt at det var en challenge – tidshorisonten gav os rum til fordybelse og vi har fået lov til at dvæle ved problemet”

     

    Hvad har overrasket jer i arbejdet med challengen?

    Ninna: ”Det var en positiv overraskelse, at det langt hen ad vejen er de samme udfordringer, der skal løses på begge sider – hos den internationale medarbejder og hos banken. Hvis vi f.eks. kan gøre det nemmere for den internationale at gøre sin dokumentation klar, så gør det det også nemmere for banken.”

    Agnete: ”Det har overrasket os, hvor omfattende problemet er og hvor komplekst det er at få oprettet en bankkonto i dag – det kunne være så fedt, hvis løsningen kan være med til at forsimple processerne…

    Ninna: ”Og så har det overrasket, at det her challengeformat findes – det vil vi gerne gøre igen!”

     

    ---

    Challengen blev afviklet i regi af TechCircle og CommuniCity* – læs mere om challengen her

    *) CommuniCity er et projekt finansieret af EU (under Horizon Europe programme). 
    CommuniCity samarbejder med kommuner, virksomheder, organisationer, teknologiudbydere og borgere, i europæiske byer, om at udvikle løsninger til digitale udfordringer til gavn for marginaliserede grupperinger.

     

    Sidst opdateret: 16. april 2024